Sik-sakkia silokallioilla?

Rannikkorastit jatkuvat tänään meren tuntumassa Pyhtään Korvenkalliolla. Runsasrastiset radat risteilevät ristiin rastiin mäkialueella, olkaa tarkkoina oikean kiertojärjestyksen kanssa. Mukavien kallio- ja metsäalueiden väliin on paikoin ilmestynyt metsänharvennuksia sekä vähän avohakkuutakin, näitä on pyritty ratasuunnittelussa välttämään. Karttaa on myös päivitetty em. metsänhoidollisten toimenpiteiden vuoksi, mutta kaikkia uusia metsäkoneuria ei ole karttaan merkitty. Alueella on myös pari vanhempaa hakkuualuetta, jotka kasvavat jo paikoin korkeaa taimikkoa. Kartta kaipaisi niiden osalla hieman lisää vihreää tai valkoista väriä, mutta näitä muutoksia ei karttaan ehditty nyt tehdä. Mutta kuten sanottu, mukavia vauhdikkaankin etenemisen mahdollistavia kallioalueita kartasta löytyy runsaasti.

Vanhaa hakkuualuetta

Korvenkalliontien pohjoispuolella, jossa A- ja B-radat käyvät, on myös paikoin tiheähköä taimikkoa. Tämä alue on kuitenkin pohjaltaan erittäin hyvää ja jos vain puiden väliin mahtuu, on vauhdinpito mahdollista tälläkin peitteisellä alueella. A-radalla on myös tarjolla mahdollisuus kulkea esi-isiemme jälkiä. Reitti kulkee varhaismetallikautisen asuinpaikan kautta. Itse rasti (8) taas on pronssikautisen kiviröykkiön kohdalla. Aivan Egyptin pyramideihin verrattava kohde ei ole kyseessä, kohteen koko on 5 x 3 x 0,3 m. Vilkaiskaapa kuitenkin jalkoihinne leimatessanne, siinä se on! Ehkä.

D-rata tukeutuu tuttuun tapaan polkuihin. Osa poluista erottuu kuitenkin paikoin heikosti ollen vain kulumaura kalliolla. Radan loppupuolella on jälkien perusteella joku läski pyöräilijä… anteeksi, läskipyöräilijä merkannut polkureittiään punaisin täplin. Nämä opastavat myös D-ratalaisia viimeisen rastin suuntaan.

Pyöräilijän tekosia, polku merkitty?

Vielä vinkki reitinvalintoihin. Avokalliolla puut kasvavat huonommin. Siellä on siis myös vähemmän puita kkaadettavana, reitinvalinta siis sitä kautta? Ja lopuksi, paikoitus on kallioilla tien varressa, aloitetaan pysäköinti perältä, niin mahdutaan paremmin. Kimppakyyditkään eivät ole kielletty.

Uusilla harvennusalueilla risteilee jonkin verran karttaan merkitsemättömiä metsäkoneuria. Radat pyrkivät nämä alueet kiertämään, mutta saattaahan tuonnekin joku harhautua.

Ratamestarointiterveisin, Mika Kilpinen

Posted in Etusivun artikkeli.